MIM

הזרקת מתכת דפוס או בקיצור  MIM(Metal injection molding) - מציעה אופן ייצור חדשני לשם הפקת צורות מורכבות מאוד בכמויות סיטונאיות. התהליך הינו ייחודי ולשחזר אותו באופן ידני נחשב לכמעט בלתי-אפשרי! בתהליך נעשה שימוש באבקות מתכת שונות כגון ברונזה, טיטניום, פלדה ועוד (בדרך כלל פחות מ -20 מיקרומטר) אשר מערבבים בחברה שלנו באופן אישי עם פולימרים תרמופלסטיים שונים, כמו שעווה, לשם ייצור חומרי גלם אשר לאחר מכן מוזנים לתוך חלל (או חללים מרובים) של מכונות הזרקה ועיצוב מפלסטיק. התוצר הינו חומר "ירוק" שיש לצנן עד אשר הוא נפלט מתבנית העיצוב. לאחר מכן, יש לפנות להסרת ה"רכיב הירוק"; רוב החומר הכורך מוסר על ידי עיבוד תרמי או ממסים, זרזים או שילוב של מספר שיטות שונות. התוצר השברירי מכונה כ"חומר החום". לאחר מכן, מגיע השלה הסופי, הלוא הוא הסינטור (דיכוי); המבוצע באווירה מבוקרת של כבשן אצווה או תנור רציף. ה"חלק החום" מונח בזהירות על משטח קרמי, ולאחר מכן נחשף לטמפרטורה ההולכת ועולה באופן מבוקר ובהדרגה ,עד ל- 85% מטמפרטורת ההתכה של המתכת. אם נותרו שאריות של ה"חלק הירוק", זה השלב בו הן מוסרות כליל, בחלקו המוקדם של מחזור זה.

לאחר מכן, מתבצע חיסול הנקבוביות והאיחוי בין חלקיקי המתכת, כאשר החלקים מתכווצים באופן איזוטרופי למידות התכנון המקורי שלהם ולבסוף הופכים למוצק הצפוף הרצוי. התוצאה הסופית היא רכיב מתכת עם מאפיינים הדומים לחלקים בסיסיים המשמשים לבנייה והרכבה בעולם המתכות. כמובן, אם יש צורך, יתבצעו על המתכת פעולות סינטור נוספות כגון הטבעה, עיבוד שבבי, טיפול בחום, ציפוי, ואחרים. זאת על מנת להשיג סיבולת גבוהה יותר או תכונות משופרות לתוצר. תהליך ה- MIM דומה מאוד לתהליך הזרקת הפלסטיק ביכולתו לייצר הרבה צורות ייחודיות ומתקדמות ותצורה זהה. עם זאת, הוא מוגבל לחלקים קטנים יחסית ומורכבים מאוד, שכן ככל שהתוצר גדול יותר, כך הוא ידרוש גימור נרחב יותר או פעולות הרכבה מורכבות.

היתרונות של תהליך הזרקת המתכת טמון ביכולתה לייצר תוצרי מתכת בעלי תכונות מכניות ברמה גבוהה מאוד, תוך היותו תהליך טכנולוגי המאפשר ייצור של צורות מורכבות עם סיבולת ממדית גבוהה. הזרקת מתכת לתבניות מהווה תהליך עם יכולות תפוקה גבוהות של רוב הצורות הגיאומטריות, באופן איכותי.

חפשו אותנו בלינקדאין

Scroll to top
Skip to content